DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
aktualizováno: 23.03.2021 19:24:42 

Radíme si

Údržba brzd automobilu P 70

Přestože mechanické brzdy automobilu P 70 mají velmi dobrou účinnost, stěžují si někteří majitelé na jejich přílišnou tvrdost, a zejména v zimním období, na náchylnost ke smyku na mokré nebo zledovaťelé vozovce. Tomu však lze předejít správným ošetřováním a údržbou.

Řádně seřízené a sestavené brzdné ústrojí u P 70 slouží, podle mé zkušenosti, spolehlivě i po ujetí více než 400 000 km. Je však třeba, aby vešterá údržba byla dělána odborně a bez improvizací. Prvním předpokladem zachování účinnosti je včasná výměna brzdového obložení. Opožděná výměna má za následek vydření drážek v třecích plochách brzdových bubnů, které je pak třeba přesoustružit, popř. nahradit novými (naštěstí jich je v Mototechně dostatek). Při nýtování musí být hlavy nýtů zapuštěny nejméně 2 mm pod povrch třecí plochy. Při montáži brzdových čelistí je třeba dát pozor na to, aby nebyly vzájemně zaměněny pružiny. Brzda každého kola má dvě silné a dvě slabé pružiny. Slabé pružiny se montují k náběžným hranám čelistí, silné k úběžným, tak, jak předepisuje výrobce. Montáž silných pružin na dolní čelist podle doporučení některých „odborníků“ není správná, neboť brzda je pak „tvrdá“ a navíc hlavní brzdný účinek má jen horní čelist. Zdůvodnění, že silnější pružiny musí být montovány na dolní čelist proto, že kromě vratného účinku nesou i váhu čelisti, je nesprávné.

Dříve než brzdu sestavíme, vyjmeme bowden brzdy a řádně jej vymyjeme v petroleji. Prasklý, ohnutý nebo zrezivělý nahradíme novým. Před montáží naneseme na lanko asi 1 cm³ tuku AV 2 a posunováním lanka v bowdenu jej celý promažeme. Při dalším promazávání pozor! Osvědčilo se mi promazávání 2 až 3krát ročně, a to vždy stlačením maznice nejvýše dvakrát. Intenzivnější mazání má za následek vniknutí tuku do brzdy.

Při seřizování brzd nejdříve celý vůz zvedneme tak, aby se kola nedotýkala země. Pak dotáhneme páku ruční brzdy na sedmý zoubek. V této poloze nesmí jít rukou zadními koly otočit. Poté povolíme páku ruční brzdy a dotáhneme ji o jeden zoubek méně a přezkoušíme, zda lze zadními koly, i když obtížně, pootočit.