DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
aktualizováno: 23.03.2021 19:24:42 

Než přišel trabant

 

Německé automobily Trabant 601 patřily v minulosti na našich silnicích k nejrozšířenějším. Tyto hbité a cenově dostupné vozy s dvoudobými motory a karoserií z duroplastu měly předchůdce v osobním automobilu AWZ P70 Zwickau.

Ve druhé polovině padesátých let se i k nám dovážely osobní automobily AWZ P70 Zwickau (Cvikov).V době,kdy započaly vývojové práce na tomto automobilu, se tehdejší znárodněné hospodářství NDR stále ještě vzpamatovávalo z následků druhé světové války.I přes dlouhodobé potíže s nedostatkem některých druhů materiálu se podařilo ve východní části Německa již koncem čtyřicátých let obnovit výrobu tří typů osobních automobilů.Bývalá pobočka továrny BMW v Eisenachu obnovila v roce 1945 výrobu BMW 321 poháněného řadovým šestiválcem.V prostorách původní automobilky Audi ve Cvikově byla v roce 1950 zahájena výroba před válkou vyvinutého vozu IFA F9 s dvoudobým tříválcem,který se vyvážel i do Československa.Třetím osobním automobilem byla IFA F8 s dvoudobým dvouválcem,vyráběná již před válkou pod původním oznaením DKW Meisterklasse.

  

Obr. 1:Dveře byly čalouněné koženkou a měly posuvná okna, řadící páka byla u volantu.

Obr. 2:Za příplatek se dala získat odsouvací střecha nad předními sedadly.

I když ještě v sedmdesátých letech byla IFA F8 na silnicích NDR často vídaným vozem,byla již na počátku padesátých let zastaralá.Vedení svazu zestátněných automobilek IFA bylo jasné,že automobil vyráběný od konce třicátých let nemůže příliš obstát na zahraničních trzích, se kterými se rovněž počítalo.Větší starosti ale působily potíže s nedostatkem hlubokotažnýh ocelových plechů.Ty byly v poválečném východním Německu potřeba i pro výrobu tolik potřebných užitkových a nákladních vozidel,autobusů i motocyklů.Při vývoji nového osobního vozu,který by typ IFA F8 nahradil,se sledovala snaha uvést na trh spolehlivý a cenově dostupný osobní automobil vhodný pro každodenní provoz, jehož vývoj by nebyl časově ani finančně příliš náročný.Velkou roli přitom měly hrát domácí zdroje,zejména velký potenciál chemických továren.Jedno z řešení byla proto náhrada ocelových plechů karoserie panely z duroplastu.

Vývojové práce na novém automobilu,který nesl interní označení F8 K,začaly v roce 1951.Za základ nového typu posloužil podvozek z „dékávky“ IFA F8,jehož rozvor byl zkrácen z původních 2600 mm na 2380 mm.Původní napříč uložený dvoudobý kapalinou chlazený dvouválec o objemu 684 cm³ byl rovněž použit,ale otočen o 180° a umístěn před přední nápravu.U motoru byla zvětšena komprese a použita nová hlava válců z lehké slitiny.Jeho výkon vzrostl na 16 kW při 3500/min.Třístupňová nesynchronizovaná převodovka s volnoběhem a řazením na přístrojové desce se nezměnila.Mechanicky ovládané brzdy byly bubnové.

Poháněná kola přední nápravy byla nezávisle zavěšena s pérováním příčným listovým perem.Příčné listové pero bylo i vzadu.Největších změn doznala karoserie,která se vyráběla v Drážďanech.Byla pontonová a její vnější panely z duroplastu byly připevněny na dřevěnou kostru.Celkově byla šurší se zvětšeným vniřním prostorem,byla lehčí a měla o 45% větší prosklení než původní IFA F8.Karoserie byla i lépe hlukově izolovaná,odolávala korozi a byla se svými zaoblenými rohy na svou dobu i tvarově zdařilá.Její předností byla i částečná pružnost obvodových panelů,které snesly bez většího poškození i malé kolize.Nový vůz měl ale špatný přístup do zavazadlového prostoru,který neměl běžné víko,ale otevíral se odklopením opěradla zadních sedadel.Tento nedostatek byl později odstraňován dodatečnou montáží výklopného víka v autorizovaných opravnách.Základní dvoudvéřové čtyřsedadlové provedení bylo dlouhé 3740mm, široké 1500mm a vysoké 1400mm.Pohotovostní hmotnost byla jen 800kg.Vůz dosahoval rychlosti 90km/h a jeho spotřeba se pohybovala okolo 8,5 l/100km.

  

Obr. 3:Za motorem se nacházel chladič termosifonového okruhu a nepříliš bezpečná příčně uložená nádrž na 32 l benzinu.

Obr. 4:Tento vůz byl v roce 1959 zakoupen lipským lékařem za 9700 východoněmeckých marek.Současný majitel jej získal za cenu 1500 DEM a do jeho renovace investoval 10 600 DEM a 1184 pracovních hodin.

Osobní automobil AWZ P70 Zwickau byl veřejnosti poprvé oficiálně představen na jarním strojírenském veletrhu v Lipsku v roce 1955 a na podzim začala jeho sériová výroba.Na jaře roku 1956 byla nabídka rozšířena o kombi.Velký ohlas v roce 1957 vzbudila třetí verze - dvousedadlové sportovní kupé,dodatečně vybavené dvěma nouzovými sedadly.Tento vůz byl již standardně opatřen vyklápěcím víkem zavazadlového prostoru,upravenou maskou chladiče s většími otvory vstupu chladícího vzduchu,částečně změněným víkem motoru s dvoubarevným lakováním.Zatímco první série měly posuvná skla ve dveřích,kupé mělo již klasické stahování oken.Kupé dnes patří k vyhledávaným automobilům mezi sběrateli,neboť se jich vyrobilo jen 1500kusů.Základní dvoudvéřové provedení bylo vyráběno v letech 1955 až 1959.

I tento mnohými opovrhovaný vůz si zaslouží své místo v dějinách,protože kdysi desítkám tisíc lidí dokázal splnit jejich oprávněné přání mít vlastní osobní automobil.

Zdroj:Svět motorů 43/2001